Thursday, January 27, 2011

Renungan Petang Khamis

Makna Bacaan Ketika Duduk di Antara Dua Sujud

Ya Allah, ampunilah daku (rabbighfirlii). Li = bagiku
Rahmatilah daku (warhamnii),
kayakan daku (wajburnii),
angkatlah darjatku (warfa'nii),
rezekikan daku (warzuqni),
berilah aku hidayah (wahdini),
sihatkanlah daku dan (wa'aafinii)
maafkanlah akan daku (wa'fu 'annii).



wa = dan
nii = aku

Fe'el (verb) dlm ayat di atas adalah jenis Amar = perintah.
Bukan lah maksud kita perintahkan Allah, mcm dia perintahkan kita, tapi kita mintak dia berikan kpd kita.
Berdoalah dengan penuh 'humble' dihadapanNya

ALLAH S.W.T sbnrnya MENJAWAB setiap ayat di dlm surah Al-Fatihah yg kita baca ketika solat...DAN INILAH JAWAPAN ALLAH SETIAP KALI HAMBA-HAMBANYA MEMUJINYA DI DALAM SOLAT.....

Saya bawakan riwayat Muslim 3/94, hadis no 904

Bismillahirrahmanirrahim

« قَالَ اللَّهُ تَعَالَى قَسَمْتُ الصَّلاَةَ بَيْنِى وَبَيْنَ عَبْدِى نِصْفَيْنِ وَلِعَبْدِى مَا سَأَلَ فَإِذَا قَالَ الْعَبْدُ ( الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ). قَالَ اللَّهُ تَعَالَى حَمِدَنِى عَبْدِى وَإِذَا قَالَ (الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ). قَالَ اللَّهُ تَعَالَى أَثْنَى عَلَىَّ عَبْدِى. وَإِذَا قَالَ (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ). قَالَ مَجَّدَنِى عَبْدِى - وَقَالَ مَرَّةً فَوَّضَ إِلَىَّ عَبْدِى - فَإِذَا قَالَ (إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ). قَالَ هَذَا بَيْنِى وَبَيْنَ عَبْدِى وَلِعَبْدِى مَا سَأَلَ. فَإِذَا قَالَ (اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ ). قَالَ هَذَا لِعَبْدِى وَلِعَبْدِى مَا سَأَلَ »

"Allah berfirman : Aku telah membahagikan solat antaraku dan antara hambaku dua bahagian. Dan bagi hambaku apa ia pinta. Maka apabila hamba berkata (Alhamdulillahirabbil alamin). Allah Taala menjawab : Hambaku memujiku. Dan apabila ia berkata (Arrahmanirrahim) Allah berfirman : Hambaku telah memuja muji ke atasku. Dan apabila ia berkata (Malikiyaumiddin), Allah menjawab : hambaku memuliakan aku -dan ia berkata hambaku menyerahkan kepadaku- Dan apabila dia berkata (Iyyakana'budu wa iyyakanasta'in) Dia berfirman "Ini diantaraku dan antara hambaKu, dan untuk hambaKu apa yang ia pinta". Dan apabila ia membaca (Ihdinassirotolmustaqim..........waladdollin) Maka Allah menjawab. Ini adalah untuk hambaku, dan baginya apa yang ia minta.

maka,janganlh kita trgopoh-gapah mmbaca surah yg mnjd komunikasi antara kita dgn ALLAH ini...semoga solat yg kita lakukan selepas akan lebih khusyuk..insyaALLAH..


2 comments:

  1. tiba2 jadi baek ni apa pasai?
    saja la tu nk tunjuk baek...
    ka dah insaf sbb x reti guna ACETIC ACID?
    muahahaah~

    ReplyDelete
  2. acetic acid tu salah satu ujian Allah kat kami n Qilah..hehe..baguih ka kami ni??hmm..

    ReplyDelete