Sunday, November 28, 2010

Haiwan Kesayangan

Entry kali ni berkisarkan binatang peliharaan aku dan juga bukan didAalam peliharaan aku kerana binatang ini species terabcam. Tidak dibenarkan dibela dirumah.

Apabila bercakap pasal beruang, kucing ia merupakan binatang yg aku suka gila. Aku pon xtaw la apa sebabnya aku fanatik sgt 2 binatang ni.

Mungkin ia dilahirkan sebagai binatang berbulu dan mempunyai rupa paras yg sgt menawan hati aku. Dari aku kecik, hidup aku memang dah bergelumang dengan dunia kucing. Nak cerita lah serba sedikit pengalaman aku semasa aku tidak matured dulu(tp skrg org kata aku xmatured jgak,whatever la).

Kalaw aku menerima kehadiran kucing baru,iaitu baby kucing mesti aku lah manusia yg plg bahagia. Seolah-olah aku lah yg melahirkan kucing ni. Start dr beliau dilahirkan,sehingga usianya berginjak kedewasa, aku menjaganya ibarat adik aku sendiri.

Bilangan kucing rumah aku dulu sangat byk. Kadang2 mencecah 10 ekoq. So, byk la baby2 yg baru dilahirkan. Rumah aku dulu ada beranda(org selatan pggil anjung rumah kot, ntah aku pon tataw). Setiap kali kelahiran kucing baru, mak aku akan menempatkan mereka sekeluarga disitu. Dan yg menjadi ibu angkat kucing2 ni ialah aku. Sampai kadang2 mak kucing tu sendiri menyampah bila aku naik ke beranda utk menjenguk anak2 dia.

Time lunch, aku akan bawak mknn untuk mak kucing ni ke beranda. Sebab aku xmaw dia tinggal anak2 dia sowg2. Kalaw buleh aku nk anak2 dia menyusu 24 jam tanpa henti. Sebab aku takut baby dia lapaq. So mak dia xyah susah2 pi dapor utk lunch. Tp kucing kan...bknnya reti. Dah kenyang dia pon blah untuk menghirup udara segar ckit kot diluar. Aku kesian jugk kat mak dia, so aku pon izinkan mak dia keluar sat untuk beristirehat. Dan giliran aku pula utk menidurkan anak2 dia dengan membelai kepala2 baby kucing ni. Bila dah terlalu lama, aku pon ada kerja lain nak buat. So, aku pi cari mak dia balik untuk take turn jaga anak dia. So mak kucing ni pon pasrah la kena masuk pi tidoq dgn anak2 dia.

Berlalunya siang, maka malam menjelma. Bila malam menjelma aku pon dah mula risau. Aku selalu ajak mak aku pi teman baby kucing ni. Tp mak aku kata xpa aih....mak dia ada..pandai la mak depa jaga depa...so aku pon dengan bertawakal kepada Allah agar baby2 kucing ni selamat berada diluar. Mak aku ada letakkan raga beralaskan kain untuk kucing ni tidur dengan lebih selesa.


Maka siang menjelma kembali. Bangun ja dr tido aku teringat kan baby2 kucing aku. Aku pon naik terus ke beranda. Alangkah terkejutnya aku bila aku tgk baby kucing ni cuma sekor ja yg tinggal dari 3 ekor. Huhuhu.. Aku tya mak aku. Mak aku pon xtaw. Berkemungkinan baby kucing ni dimakan oleh bapa kucing atau pon musang. Aku dah sedih bagai nak gila. Menangis la aku berseorangan mengenangkan 2 ekor lg dh tiada. huhuhuhuuu... Yg tinggal cuma lagi sekor. Dan aku bertekad untuk mrlindungi dia sehingga besar. Maka aku membuat keputusan untuk bawak dia masuk tido dengan aku kat dalam bilik aku.
Hah. Pada mulanya mendapat bantahan dari mak aku,. Tpi aku berdegil jugk akhirnya kucing tu ditempatkn didalam bilik aku spaya keselamatannya terjamin. Hahaha...tidak sia2 usaha aku. Alhamdulillah...baby kucing tu dah besaw. Bila dia mula berjalan, aku dah puas hati. Aku lah manusia yg plg bahagia. Sehinggal la dia menghilangkan diri sekarang dan aku tak taw ttg kematiannya kerana dia xbalik umah....aku panggil dia wahid. Gambar Wahid yg fez tu. SEGAKKAN???

Cerita disebalik nama wahid tu panjag sgt utk aku terngkan kat cni. Entry lain aku sambung.
Yg atas ni aku wasa dia frust kot sebab awek dia jumpak beruang lain yg lg tough dan segak bergaya. Lihat sajalah bulunya yg tidak bersikat. Huh!






Penyayang sungguh beruang ni. Tengok...binatang pon sayang anak. Awat la manusia sanggup p buang anak..Astaghafirullah.....Nau'zubillah himinzalik...
Aku dah ada 3 ekor koleksi patung beruang(teddy bear) 1 farah hanim binti jasni yg bg sempena hari jd aku yg ke 18. Dia taw aku hantu beruang. Tp bkn yg ni la dia bg. ni cuma sekadar gmbr hiasan. N lg 2 ekor aku beli senirik bila ada diskaun dr RM20 somthing tinggal RM9.90. Tanpa berfikir pnjang terus aku beli.
I like panda. Mata dia menunjukkan wajahnya yg innocent. Segak sungguh!
KOALA! Hidung dia macam KOKO KRUNCH. Tu ja aku bleh ckp. N aku tringin nk p pegang dia...Ya Allah aku ingin melihat ciptaanMu yg sgt indah..
Beruang berendam. Plek jugak aku. Setahu aku badak je yg berendam. Mungkin bulunya berdaki kot. So ingin membersihkan daki2 dibadan n dibulu, caranya ialah berendam,.





Haha..setakat ini sahaja lah jari jemari aku mampu menari diatas papan kekunci untuk mengepos entry pada kali ini.



SALAM MUHIBAH
SALAM SAYANG KEPADA SEMUA BERUANG2 DAN KUCING2 DIBUMI NI.
I LOVE YOU ALL TAW...
Subhanallah. Sungguh indah segala ciptaanNya..baik dibumi dilangit dan seluruh semesta.

No comments:

Post a Comment