Thursday, February 3, 2011

Hati


Hati??
Itulah persoalan di dalam otak aku. Allah menciptakan manusia itu mempunyai perasaan. Tapi persoalannya adakah hati yang mewujudkan perasaan? Bukankah fungsi hati secara 'medic'nya adalah untuk
  • Menimpan berbagai bentuk glukosa, vit B12, dan zat besi
  • Penyediaan tenaga (zat gula) dan protein
  • Pengeluaran hormon-hormon dan insulin.
  • Pembentukan dan pengeluaran Lemak dan Kolesterol
  • Penyaring dan pembuang bahan bahan beracun di dalam darah mealalui proses pembongkaran hemoglobin.
  • Merubah amonia menjadi urea
(telah dicopy paste dari wikipedia)


Inilah hati. Betul ke quote ni 'aku dah jatuh hati kat seseorang'. So, aku masih belum mendapat jawapan adakah hati yang mewujudkan perasaan secara ilmiahnya. Tapi aku prefer guna quote 'aku dah jatuh cinta'.

Sebagai seorang makhluk Allah bergelar seorang remaja perempuan, aku, kadang-kadang confused dengan hati dan perasaan aku sendiri. Kadang-kadang suka, kadang-kadang menyampah, kadang-kadang rindu, kadang-kadang bosan. Tapi tu normal la. Hanya cinta Allah kekal abadi. Adakah aku dah jatuh cinta kat seseorang?? haha.. Itulah persoalannya. Apa-apa pun Allah dan tentukan segalanya. Allah yang memiliki hati setiap hambaNya.


Bicara mengenai hati, zaman remaja ni la kita akan melalui pelbagai fasa pengenalan kepada zaman dewasa. Tidak terkecuali zaman remaja ni la kita akan merasa pengalaman jatuh cinta. Jadi kita kena berpegang kepada janji yang Allah iaitu Perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik. Dalam mencari jodoh yang baik, kita kena berusaha mendapatkannya. Tapi ini tidak menghalalkan perbuatan ber'couple', ber'dating' dan ber'galok'. Islam dah menggariskan panduan untuk mencari pasangan yang baik. So, pandai-pandai lah fikir dan buat keputusan yang terbaik sebagai seorang makhluk Allah bergelar muslim
Pucuk pangkalnya apa-apa pun berbalik kepada hati kita.. So, niat la perkara yang baguih-baguih saja. Kalau kita nak dapat pasangan yang baguih, alim, beriman, check dulu diri kita lagu mana. Kalu kita pon perangai macam adik beradik jin, jangan nak berangan nak cari pasangan baguih-bagauih. Masih belum terlambat untuk bertaubat selagi Allah tak perintahkan Izrail mencabut nyawa kita. Setiap manusia melakukan kesilapan. Berbaliklah kepada Pencipta. Kebahagiaan dijanjikanNya.

Wallahualam, Jazakallah khairan kathira.






2 comments:

  1. btol2...
    lg satu..
    cari y sekufu..(sb 2 ke ak x couple smpai skg??huhu)

    ReplyDelete
  2. btol...xkapel sampai hg kawen la...bguih xkapel ni..hidup wasa bebas seperti burung helang beterbangan di awan biru...
    sekufu tu perlu...takut nt kemudian hari kita akan bangkitkan soal darjat bila bgaduh dgn pasangan...lg 1 xbuleh terlalu memilih...nt jd anak dara tua...huhu..(awat aku mcm penah ada hasben ja ni???)

    ReplyDelete