Saturday, February 26, 2011

Makhluk Allah

Suka disini aku ingin berkongi serba sedikit mengenai kisah hidup aku sepanjang 2o tahun 4 bulan hidup diatas muka bumi Allah ni.
Mengenai apa???
haa...itu yang ingin dikongsi..


...........
sebenarnya sepanjang 20 tahun aku hidup ni,
dah banyak gelaran yang aku kutip. Selalunya orang2 yang ada gelaran ni akan dapat pingat, xkesah la PJM ka...AMN ka...depa akan dapat gelaran Dato' ka..Tan Sri ka...Tun ka...tapi aku x..aku dapat gelaran ni berdasarkan perwatakan mahupun bentuk fizikal aku.


Ha...kebanyakkan gelaran yang aku dapat berunsurkan haiwan. Xkesah la haiwan berbahaya atau pon x. Salah 1 sebab aku dapat gelaran yang berunsur haiwan ni sebab aku ni pencinta haiwan kot.



Ok. jom start berkenalan.

Gambar bawah ni. PANDA. Ni ayah dan mak aku yang bagi. SEBABNYA?? kat rumah aku akan pakai bedak sejuk sehingga xmenampakkan wajah asal aku seperti seorang manusia. Semua bahagian muka akan nampak putih, yang tinggal bentuk asal cuma kat mata. Keliling mata akan hitam berbentuk bulat dan kelihatan seperti seekor panda. COMEL APE PANDA...hahahaha..


NEXT...


Ha...apa binatang kat bawah ni?? Menurut KOK AIN, minatang ni namanya mammoth. Dalam gambaq ICE AGED. tapi aku tataw apa puncanya dia panggil aku MAMMOTH.





SETERUSNYA...

NAGA. Gelaran ni mak dan apak aku jugak yang bagi. Hal ini disebab kan oleh aku kuat minum air. Aku xtaw la fakta sahihnya adakah naga kuat minum air.. Wallahualam.. Tapi hakikatnya memang aku kuat minum air. xpercaya tanya KOK AIN @ SITI ZUBIDAH BT JAMRUS.






Tapi walau macam mana pon gelaran yang aku dapat aku tetap NUR ATIKAH, seorang manusia. Bakal memegang gelaran Ir. satu hari nanti. InsyaAllah..


sekadar gambar hiasan


Next....

KUDA. Gelaran ni aku peroleh dari KOK AIN jugak ni..salah satu alasan kukuh KOK AIN panggil aku kuda, sebab aku dilahirkan pada tahun kuda jika mengikut kalendar orang cina. (1990)





hahahah...Next......


haiwan kat bawah ni antara gelaran terawal yang pernah aku dapat. UNTA. hahahahaha..
SEBABNYA??

Cuba hampa ramai2 pakat tengok tang mata unta ni. Fokus kat bulu mata dia.
Hahahaha...apa macam? Panjang bukan??
Fakta menarik: unta melindungi matanya dari dimasuki habuk disebabkan ribut pasir dengan mempunyai bulu mata yang panjang.

Gelaran ni aku dapat semenjak aku dibangku sekolah rendah lagi. Disebabkan bentuk fizikal bulu mata aku yang panjang dan straight depa gelar aku dengan UNTA. Walaupun semua wanita dan gadis2 mengidamkan bulu mata yang melentik, tapi aku xkesah pon.. Bersyukur la Allah bagi jugak bulu mata...cuba kalu Allah xbagi bulu mata..gamak2 macam mana la rupanya kan..




Haaa.... aku tataw nama saintifik haiwan berwarna cokelat kat bawah ni. Tapi kawan aku panggil GAJAH SESAME STREET ja.. Gelaran ni aku dapat masa darjah 5. SEBABNYA?? samala dengan kes UNTA diatas..







So, finally apa pon gelaran yang orang bagi kat aku, aku xpernah rasa kecik hati pon. Tapi ini tak bermakna aku HEARTLESS. Tapi macam hampa semua taw. Aku rasa seronok kalau dapat menghiburkan hati orang. Tapi xbermakna jugak hampa semua buleh gelar aku dengan macam2 nama lagi. SEBAB.....
LAGU YANG TERINDAH IALAH APABILA KITA MENDENGAR NAMA KITA DISEBUT.

Apa pun keadaan fizikal kita, tu semua kurniaan Allah. Xpayah la nak ubah2. Contoh bulu mata.. kalaw dah straight, straight jew la.. Syukurla dengan nikmat yang Allah dah banyak bagi kat kita.


Wallahualam..
Sekian.

Selamat Petang dan Assalamualaikum..

2 comments:

  1. yang kami x puas ati sgt tu, bukan sengaja kami nk panggil hampa kuda k~
    tapi disebabkan hampa sendiri mengaku yang hampa tu suka men mesin kuda la...TERBURU-BURU NAFSU KUDA la...muahahahah~~
    lalalalalaalala~ok, sekian~ kok ain!

    ReplyDelete
  2. xpon...muhong ja lebih...
    lagi 1 terbitnya blog ni nama premodial bebi sebab gelaran yang dibagi kat kami jugak...

    ReplyDelete